Bez auta ani krok

Bez auta ani krok

Je už téměř pravidlem, že každá rodina má k užívání minimálně jedno, ne- li více aut. Když už auto vlastníme, z pravidla to neznamená, že nám většinu času stojí schované v garáži a párkrát do měsíce si s ním někam vyjedeme. Auto je v dnešní době prostředkem každodenního užití. Nejezdíme s ním zdaleka jen dlouhé cesty mimo město, pro mnohé z nás je také nepostradatelným partnerem pro běžné denní fungování.

O tom, že lidé auta využívají i na krátké přejezdy po městě, ke kterým jsou ve většině měst určeny hromadné dopravní prostředky, se můžeme přesvědčit při ranních a odpoledních špičkách, kdy doprava ve městech zhoustne tak, že i chodci dosahují pomalu větší rychlosti než ploužící se auta na silnicích. V těchto denních dobách, kdy lidé jezdí do práce a z práce, nám cesta autem čas nejen neušetří, ale často ještě prodlouží.

K tomu, aby se auta mohla po městech i mimo ně pohybovat, slouží pochopitelně silnice a dálnice. Máme tak nějak ve zvyku brát jako samozřejmost, že jsou silnice a dálnice upravené a pohodlně průjezdné, ale naopak se nikdy nezapomeneme pozastavit nad tím, jak je možné, že se někde nějaký úsek zase opravuje a my kvůli tomu musíme zvolit delší trasu, která nás často obere až o pár minut času. Při míjení takovýchto oprav na silnici ještě nezapomeneme vyřknout pár hanlivých slov a obrátit oči v sloup.

Možná bychom si ale měli uvědomit, že kdybychom nepoužívali auta i na cesty, které bychom mohli pohodlně dojít pěšky případně k nim využít některý z hromadných dopravních prostředků, naše silnice by nepotřebovaly tak často opravovat, protože by zkrátka a dobře nebyly tolik opotřebované. Ono, jestli se sveze třeba třicet lidí v jednom autobuse, nebo k přepravě využije každý své auto, to je poměrně velký rozdíl.

O údržbu komunikací se stará správa a údržba silnic. Lidé, kteří zde pracují nemají na starost jen zmíněné opravy a úpravy, ale také se starají například o to, abychom se v zimně dostali bezpečně domů. Namrzlé a sněhem zaváté silnice jsou totiž pro řidiče jedním z největších nepřátel.

Ne všechny typy silnic se navíc ošetřují stejně. Některé správa silnic ošetřuje chemickými rozmrazovacími materiály, některé inherentním posypem a některé pouze pluhováním. Ať tak či tak, tomu, že nám to na silnicích v zimě neklouže, vděčíme právě správě silnic. Než tedy začneme příště nadávat na to, kde všude je co rozkopané, a co trvá jak dlouho, zkusme si uvědomit, že daleko více, než komplikací na silnicích, je právě věcí, které nám umožňují silnice každý den využívat.