Kdy a jak se přihlásit na úřad práce a co je k tomu potřeba?

Kdy a jak se přihlásit na úřad práce a co je k tomu potřeba?

Ať už jste se z jakéhokoliv důvodu ocitli bez práce, nepropadejte panice.

Pokud se včas a řádně přihlásíte na úřadu práce, máte v určitých případech nárok na podporu v nezaměstnanosti a stát za vás bude platit zdravotní pojištění.

Jak se přihlásit na úřad práce a co je potřeba k registraci na úřadu práce? Kdy se mám hlásit na úřadu práce?

Jak se přihlásit na úřad práce?

Končí vám pracovní smlouva a zajímá vás, jak se přihlásit na úřad práce a do kdy se přihlásit na úřad práce?

Na začátek je třeba uvést, že evidence na úřadu práce je vaše právo, nikoliv povinnost.

V případě, že máte zájem, aby vám úřad práce zprostředkovával zaměstnání ve smyslu § 18 a následující zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti (dále jen „zákon o zaměstnanosti“), musíte podat žádost o zprostředkování zaměstnání.

Abyste mohli mít nárok na podporu v nezaměstnanosti, musíte podat žádost o podporu v nezaměstnanosti.

Tu nelze podat samostatně, ale pouze v kombinaci s žádostí o zprostředkování zaměstnání.

Lze žádost podat online?

V současnosti již neplatí podmínka, že žádosti musíte podat osobně u místně příslušného úřadu práce podle místa vašeho trvalého pobytu.

Žádosti je možné podávat z pohodlí domova a využít elektronickou cestu.

To je možné prostřednictvím datové schránky nebo emailu se zaručeným elektronickým podpisem.

Žádost můžete také zaslat poštou nebo je odevzdat na podatelně příslušného kontaktního pracoviště Úřadu práce České republiky. Kontakty na jednotlivá pracoviště úřadu práce naleznete na webu Úřadu práce ČR.

Kdy se mám hlásit na úřadu práce?

Do kdy se přihlásit na úřad práce? Na úřad práce se přihlaste nejpozději do 3 pracovních dnů od skončení pracovněprávního vztahu, jak stanoví § 26 zákona o zaměstnanosti.

Pokud tak učiníte, zaručíte tím kontinuitu. Doba vedení v evidenci uchazečů o zaměstnání plynule naváže na den, který následuje po dni skončení pracovněprávního vztahu.

Co je potřeba k registraci na úřadu práce?

Registrace na úřadu práce je bezplatná a není třeba hradit žádný správní poplatek.

Pro zařazení do evidence Úřadu práce České republiky je nutné podat žádost o zprostředkování zaměstnání. Při osobním podání žádosti se na Úřadu práce ČR předkládá:

  • platný průkaz totožnosti (občanský průkaz, cestovní pas) nebo jiný doklad k ověření totožnosti, státního občanství a místa trvalého pobytu,
  • potvrzení o ukončení pracovněprávního vztahu (zápočtový list), o ukončení samostatné výdělečné činnosti nebo o ukončení soustavné přípravy na budoucí povolání (např. maturitní vysvědčení, diplom atd.),
  • u absolventů doklad o nejvyšším ukončeném vzdělání,
  • potvrzení o výši průměrného měsíčního čistého výdělku, u osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ) potvrzení o vyměřovacím základu,
  • doklad o zdravotním omezení (lékařský posudek).

V případě, že vykonáváte pracovní činnost, která nebrání zařazení a vedení v evidenci uchazečů o zaměstnání, tedy tzv. nekolidující zaměstnání (tzn. výkon činnosti na základě pracovního nebo služebního poměru, pokud měsíční výdělek nepřesáhne polovinu minimální mzdy, nebo výkon činnosti na základě dohody o pracovní činnosti, pokud měsíční odměna nebo odměna připadající na 1 měsíc za období, za které přísluší, nepřesáhne polovinu minimální mzdy), je vaší povinností Úřadu práce ČR ohlásitdoložit výkon této činnosti a rovněž výši odměny.

Co potřebuji na úřad práce?

Kromě podání žádosti o evidenci na úřadu práce také můžete zažádat o podporu v nezaměstnanosti.

K žádosti o podporu v nezaměstnanosti můžete přiložit skutečnosti rozhodné pro přiznání a poskytování podpory v nezaměstnanosti, a to například:

  • evidenční list důchodového pojištění,
  • potvrzení o zaměstnání (zápočtový list),
  • doklad o výkonu jiné výdělečné činnosti,
  • u OSVČ potvrzení o době trvání účasti na důchodovém pojištěnío vyměřovacím základu pro pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku,
  • potvrzení zaměstnavatele o výši průměrného výdělku.

Všechny doklady – tedy kromě těch, kterými uchazeč o zaměstnání ve smyslu § 24 a následující zákona o zaměstnanosti či zájemce o zaměstnání ve smyslu § 22 zákona prokazuje svou totožnost – je možné doložit dodatečně.

Nezbytné údaje pro posouzení nároku na podporu v nezaměstnanosti, které vy sami nedodáte, si Úřad práce zajistí od České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ).

Kdo má nárok na podporu v nezaměstnanosti?

Nárok na podporu v nezaměstnanosti vzniká v případě, že uchazeč o zaměstnání za poslední dva roky odváděl důchodové pojištění v délce nejméně 12 měsíců.

A to ze zaměstnání nebo při výkonu jiné výdělečné činnosti či náhradní dobou. Uchazeč však nesmí být poživatelem starobního důchodu.

Nemusí se jednat o 12 po sobě bezprostředně jdoucích měsíců, a stejně tak se nemusí jednat o celé odpracované měsíce.

Počítají se jednotlivé odpracované dny. Pokud jste však měli více pracovněprávních vztahů současně, počítá se pouze jeden z nich.

Kolik peněz lze dostat?

Výše podpory v nezaměstnanosti se odvíjí se od výdělku z posledního zaměstnání:

  • první dva měsíce podpůrčí doby činí 65 %,
  • další dva měsíce 50 %,
  • po zbývající dobu 45 % průměrného měsíčního čistého výdělku z posledního zaměstnání.

jak se prihlasit na urad prace