Nejen kostel v Mostě se stěhoval na kolejích

Nejen kostel v Mostě se stěhoval na kolejích

Není nic mimořádného, že rozlehlé lesy, malebné rybníčky ale mnohdy i historické budovy musí ustoupit lidské činnosti a nenasytnosti. Zastavěné území se stále rozrůstá, lidé chtějí využít každý kilometr a všech zdrojů přírody na maximum. Kácení lesů, vysušování mokřadů nebo ubývání polí není nic neobvyklého, avšak mnohdy musí ustoupit i vesničky nebo celá města, aby bylo možné těžit, budovat dálnice nebo vodní nádrže. Avšak lidé se snaží hledat způsoby, jak zachovat památky i přírodu, a přitom dosáhnout svého.

Snad každý už někdy slyšel o slavném přesunu mosteckého kostela Nanebevzetí Panny Marie. Kvůli těžbě uhlí bylo srovnáno se zemí celé město, avšak památkáři a další nadšenci chtěli jedinečný gotický kostel zachránit, a tak byl vymyšlen odvážný plán na jeho přesun. Více než 12 tisíc tun těžká budova, zpevněná ocelovými konstrukcemi na podzim roku 1975 urazila po kolejnicích 841 metrů. Právem je tento čin znám po celém světě a získal své místo v Guinessově knize rekordů, jakožto nejtěžší přepravený předmět po kolejích.

Celou akci však bylo třeba pořádně odzkoušet a ověřit, zda bude vše fungovat, jak má a málokdo už ví, že o rok dříve, v roce 1974 byla v Benešovicích stejným způsobem přesunuta barokní kaple Panny Marie. Po kolejích urazila kaple jen 80 metrů, aby ustoupila stavbě silnice, avšak událost se považovala za úspěšnou generálku pro mostecký kostel. Celkově takto bylo přesunuto asi čtrnáct budov, než došlo ke stěhování samotného kostela.

Ovšem vůbec první přesun historické stavby v České Republice proběhl již v roce 1956 v Praze. Tehdy byla takto před zkázou zachráněna kaple svaté Máří Magdaleny, které hrozil zánik kvůli přestavbě letenského nábřeží. A nejen v Česku dochází k takovým kouskům. Ve Švýcarském Curychu v roce 2012 přesouvali osmdesátimetrovou tovární budovu.